Keskus:
Puh. 0207 288 730, Fax: 0207 288 731
aspalvelu@futursoft.fi

Tuki:
0600 9 4044 tai
helpdesk@futursoft.fi

Koneliike Olenius

Koneliike Olenius Helsingissä otti käyttöön KoneFutur-ohjelmiston vuoden 2007 alussa. Perinteikäs, vuonna 1979 perustettu yritys on yksi vanhimmista koneliikkeistä Helsingissä. Se toimii Kehä I:n varrella Pihlajanmäessä ja edustaa tunnetuimpia pienkonepuolen
merkkejä, kuten Husqvarna, Jonsered ja Honda.

KoneFutur-ohjelmisto toimii liikkeessä viidellä koneella verkossa ja omistajilla on myös etäyhteys kotoaan yrityksen järjestelmään. Tietokoneet ja verkon hoiti toimituksessa FuturSoftin helsinkiläinen yhteistyökumppani. Tietokoneet ja käyttöjärjestelmät päivitettiin myös ohjelmiston
ohella vastaamaan tämän päivän tarpeita.

Ohjelmiston vaihto suunnitelmissa jo aiemmin

Koneliike Oleniuksella uuden ohjelmiston hankintaa oli mietitty jo muutaman vuoden ajan ennen
päätymistä KoneFutur-ohjelmistoon. Toiminnan tehostamisen halu ja tämän päivän uudistuneet
tarpeet loivat tarvetta uuden ohjelmiston hankintaan. "Ohjelmiston vaihto oli ollut ajatuksissa
jonkin aikaa. Tarvetta oli tehostaa tietotekniikan käyttöä ja saada se palvelemaan paremmin toimintaamme. Tärkeää oli myös saada vähennettyä ohjelmiston avulla ns. turhia töitä sekä
iltatöitä. Myös varasto- ja huoltotoimintamme tarvitsi ehdottomasti toimivan tätä alaa palvelevan
ohjelmiston", kertoo yrityksen omistaja Kenneth Olenius ohjelmavaihdon taustoista. "Olimme seuranneet markkinoilla olevia eri ohjelmistoja ja kuunnelleet eri käyttäjien mielipiteitä kollegoilta,
joista osalla oli KoneFutur käytössä. He suosittelivat, ja halusimme toimia yhteistyökumppanin
kanssa, joka myös kuuntelee meidän toiveita ja tarpeita. Myös isoimman päämiehemme halu olla
mukana ja kehittää toimivaa yhteistyötä puolsi KoneFuturin valintaa", kommentoi Olenius KoneFuturiin päätymistä.

Käyttöönotto joustavasti ennen sesonkia

Ohjelman käyttöönotto päätettiin toteuttaa Oleniuksella vuoden alussa, kun toimialan
sesonki ei ole vielä päällä. Käyttöönotto tehtiin kahdessa eri jaksossa. Ensimmäisellä
ajanjaksolla asennettiin vain ohjelmat koneisiin ja annettiin peruskoulutus. Tämän
jälkeen annettiin henkilöstön harjoitella ohjelmalla ja todellinen käyttöönotto suoritettiin
vasta tämän tutustumisjakson jälkeen. Kenneth Olenius oli tyytyväinen käyttöönoton
sujuvuuteen. "Käyttöönotto hiljaisella ajalla ja kahdessa osassa oli erittäin onnistunut valinta. Kiireessä ei olisi tullut mitään. Tällä lailla saimme harjoitella henkilöstön kanssa ajan ennen
kuuminta sesonkia". Käyttöönottoon liittyy aina riskejä, jos projektia ei suunnitella kunnolla.
Oleniuksella kaikki sujui suhteellisen moitteettomasti ja omistajan pelkäämiä ongelmia tuli aika vähän. "Käyttöönotto sujui yllättävän helposti kahdessa osassa, pelkäsimme aivan suotta.
Henkilökunta on ottanut ohjelman vastaan erittäin hyvin, huomioiden että joukossa on
kavereita, jotka eivät ole olleet juurikaan tekemisissä tietokoneiden kanssa. Positiivista
palautetta on tullut selkeästi enemmän kuin negatiivista. Ohjelmassa on totta kai niin paljon
opittavaa ja ominaisuuksia, että opimme niitä päivä päivältä enemmän käyttämään ja
hyödyntämään", Kenneth muistelee käyttöönottoa. Helpdeskin palveluun Olenius on ollut tyytyväinen, vaikka ei ole palvelua paljoa joutunut käyttämään. "Helpdeskin palveluita ei
ole juuri käyttöönoton jälkeen tarvittu, mutta apua sieltä on saatu kun sitä on tarvittu",
Olenius toteaa.

Huoltotöiden ja tilausten hallinta helpottunut huomattavasti

Koneliike Olenius on merkittävä pienkoneiden huoltaja Helsingissä ja sen kautta
kulkee 2000-2500 konetta vuodessa. Tästä syystä myös huoltotöiden helppo hallittavuus
ohjelmistolla oli tärkeä kriteeri ohjelmistoa valittaessa. "KoneFutur on auttanut ja
helpottanut valtavasti tilauksien tekoa ja huoltotöiden hallintaa. Töiden valmistuttua
lähtevät ilmoitukset tekstiviestillä ovat olleet erittäin hyvä lisätoiminto perushuoltotoimintojen lisäksi. Raportointi ja seuranta ovat myös parantuneet ja helpottuneet verrattuna
vanhoihin aikoihin", kommentoi Olenius. Monet epäselvyydet töiden hallinnassa ovat
vähentyneet KoneFutur ohjelmiston myötä. "Huollossa on jäänyt pois kyssärit niin kuin
että MITÄ TÄSSÄ LUKEE? ja niin edelleen. Dokumentit ovat selkeät ja ammattimaiset ja
antavat myös asiakkaalle laadukkaan vaikutelman. Laitteiden luovutus on nopeutunut
ja asiakkaat saavat nopeasti ilmoituksen valmistuvista töistä", sanoo Olenius. "Monet
ohjelmiston lisämoduulit ovat myös olleet ahkerassa käytössä, kuten viivakoodinlukijat
ja tarratulostinratkaisu, ja helpottaneet myös päivittäisten rutiinien tekoa", jatkaa Olenius.